پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 150254
تصويب حذف يارانه آب، برق و بنزين پرمصرف‌ها
تاریخ انتشار : 1393/10/30 11:04:45
نمایش : 1165
کميسيون انرژي تصويب کرد افزايش قيمت آب و برق و بنزين در سال ۹۴ تنها براي پله‌هاي بالاي مصرف اتفاق بيفتد، سهميه سوخت به جاي خودرو به هر خانوار اختصاص يابد و خانوارهاي فاقد خودرو نيز از يارانه برخوردار شوند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، کميسيون انرژي مجلس در جريان بررسي لايحه بودجه 94 مصوبه‌اي را در راستاي حذف يا کاهش يارانه آب و برق و بنزين پر‌مصرف‌ها تصويب کرد. بر اساس اين مصوبه افزايش قيمت آب و برق خانگي صرفا براي پله‌هاي بالاي الگوي مصرف اعمال خواهد شد. در عين حال اگر دولت قصد داشته باشد قيمت بنزين را افزايش دهد، افزايش قيمت بنزين نيز تنها براي بنزين آزاد غير سهميه‌اي اعمال خواهد شد و قيمت بنزين آزاد تغيير نخواهد کرد.

در عين حال سهميه بنزين به جاي هر خودرو به هر خانوار تعلق خواهد گرفت و خانوارهاي بدون خودرو معادل سهميه يارانه دريافت خواهند کرد.

 

علي‌رغم اينکه دولت وعده داده بود يارانه نقدي دهک‌هاي بالاي درآمدي جامعه را حذف کند تا يارانه‌ها عملا به صورت هدفمند اختصاص داده شود، اين مصوبه کميسيون انرژي که بر اساس نظام قيمت‌گذاري پلکاني يا IBT تنظيم شده است به دولت اين امکان را مي‌دهد که حتي بدون نياز به شناسايي دهک‌هاي بالايي درآمدي جامعه از طريق سنجش ميزان مصرف انرژي، يارانه پر‌مصرف‌ها را که عموما از اقشار توانگر جامعه محسوب مي‌شوند، کاهش داده يا حذف کند.

 

سيد مهدي موسوي‌نژاد عضو کميسيون انرژي در اين باره به فارس گفته بود:« در حال حاضر کساني از يارانه بيشتري استفاده مي‌کنند که مصرف بيشتري دارند و طبيعي است کسي که پايين‌تر از الگو، مصرف مي‌کند با کسي که مازاد مصرف دارد از لحاظ برخورداري از يارانه يکسان نيست. کساني که ملاحظه ميزان و الگوي مصرف ندارند را  بايد به پرداخت قيمت تمام شده ملزم کنيم تا هزينه مصرف مازاد را خودشان پرداخت کنند و هزينه اضافي  بر دوش کشور تحميل نکنند.»

 

متن مصوبه کميسيون انرژي براي حذف يارانه پرمصرف‌ها:

 

2- افزايش قيمت برق و آب خانگي صرفا براي پله‌هاي بالاي الگوي مصرف اعمال گردد به گونه‌اي که درصد افزايش تعرفه مصرف با افزايش هر پله مصرف بيشتر شود. الگوي مصرف اين حامل‌ها براي هر منطقه توسط هيأت وزيران تا پايان فروردين 94 براي اين سال تعيين و اعلام مي‌گردد.

 

3- الف) افزايش قيمت بنزين صرفا در مورد بنزين آزاد اعمال گردد و قيمت بنزين سهميه‌اي تغيير نکند.

 

ب) سهميه بنزين به جاي وسايل نقليه به هر خانوار اختصاص يابد و خانوارهاي فاقد وسيله نقليه در آخر هر ماه مابه‌التفاوت 60 ليتر بنزين سهميه‌اي و آزاد را به صورت نقدي دريافت کنند و به علاوه بنزين سهميه‌اي به ساير وسايل نقليه اختصاص پيدا کند.

 

تبصره: اولويت استفاده از جايگاه‌هاي سي‌.‌ان‌. جي به ترتيب براي تاکسي‌ها و وانت‌بار خواهد بود.

 

 

مصوبه کميسيون انرژي براي تبديل به قانون ابتدا بايد در کميسيون تلفيق مطرح شده و راي بياورد و سپس به تصويب صحن علمي مجلس برسد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html